De hedendaagse informatie- en communicatietechnologieën kunnen ons veel hulp bieden bij ons werk. Denk maar aan de toegankelijkheid van informatie via het internet of aan het gebruik van tijdswinst opleverende applicaties. We mogen echter niet uit het oog verliezen dat deze nieuwe technologieën ook een bijkomende stressbron kunnen betekenen. We spreken over ‘technostress’ wanneer de stress voortvloeit uit het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën.

Een veelvoud aan processen kunnen aan de oorzaak van technostress liggen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Opvoering van de controle op prestaties en arbeidstijd, wat in sommige gevallen als intrusief wordt ervaren;
  • Het gevoel te hebben dat het werkritme wordt opgelegd door een machine;
  • De overdaad aan informatie en communicatie door bvb. e-mail of andere communicatiemiddelen;
  • Verstoring van het werk door e-mails, mobiele telefoon etc;
  • Onvoldoende opleiding om de technologie te gebruiken;
  • De ervaring dat de technologie zich te snel ontwikkelt om zich hieraan aan te passen;
  • Afhankelijkheid van technologieën die het soms laten afweten;
  • Vervagen van de scheidslijn tussen privé- en werktijd


 

Enkele basisprincipes
 

Hoe kunnen we ons wapenen tegen deze tsunami van potentiële stressfactoren? Enkele basisprincipes..

Op het niveau van de organisatie is het eerst en vooral zaak om ergonomisch aanvaardbare en goed functionerende apparatuur ter beschikking te stellen. Dit kan al veel onlusten en spanningen bij de medewerkers voorkomen.


Daarnaast is het belangrijk dat de gebruikers voldoende opleiding krijgen. Deze opleidingen moeten zowel de praktische als organisatieaspecten van het gebruik omvatten.


Zorg voor een communicatiebeleid dat helderheid en coherentie nastreeft rond het gebruik van communicatietechnologieën. Zo vermijdt men een overdaad aan mailverkeer en de herhaling van dezelfde boodschappen via verschillende kanalen.


Op het persoonlijk niveau kan men zich toeleggen op de verwerving van bepaalde attitudes die het leven vergemakkelijken. Men vermijdt best  het ‘multi-tasken’ en concentreert zich best zoveel mogelijk project per project eerder dan op verschillende projecten tegelijkertijd.


Schakel e-mails en GSM uit wanneer men voor een taak staat die veel concentratie vergt.  Soms is het nodig te beseffen dat men niet verplicht is om onmiddellijk gevolg te geven aan oproepen en vragen die ons van alle kanten kunnen bestoken. Ook moet men vermijden dat het lezen van e-mails en berichten de nodige slaap zal verstoren. Lees net voor het slapengaan geen berichten. En, omgekeerd, moet men ook vermijden zelf zijn collega’s te gaan overladen met onnodige berichten (bvb soms moet men zich de vraag stellen 'is het nodig om iedereen in kopij te zetten?').

Ter conclusie kunnen we stellen dat de voorkoming van technostress een zaak is die zowel op het niveau van de organisatie als op het niveau van het individu moet worden aangepakt, en dit zowel binnen als buiten de werkuren.


Dr Michel MULLER,
Preventieadviseur-arbeidsgeneesheer
Wetenschappelijk adviseur

 

 

Bron : Actuascan, 28/01/2015, nr.2